Pogrzeb chrześcijański, to dla człowieka wierzącego zwieńczenie jego sakramentalnego życia. To, jak mówi Katechizm Kościoła Katolickiego „dopełnienie nowych narodzin rozpoczętych na chrzcie świętym” (KKK 1682). Najważniejszym i najlepszym darem dla osoby zmarłej jest modlitwa w jego intencji. Zachęcamy więc do pełnego uczestnictwa w liturgii pogrzebu, poprzez odpowiednie przygotowanie (Spowiedź św. – w parafii Konkatedralnej przed Mszami św. wg porządku) i przyjęcie Komunii Świętej w intencji osoby zmarłej. O Bliskim zmarłym pamiętajmy również zamawiając Msze św. w jego intencji.

Organizacja pogrzebu

  1. KARTA ZGONU
    Pierwszym dokumentem, który musimy uzyskać po śmierci Bliskiego, jest karta zgonu, bez której nie będziemy w stanie pozałatwiać dalszych formalności. Wypełnia ją lekarz, który stwierdził zgon. Jeśli zgon nastąpił w domu będzie to lekarz, który przybył na miejsce, w szpitalu będzie to lekarz który zajmował się pacjentem.
    W momencie kiedy śmierć nie jest naturalna, istnieją wątpliwości co do jej przyczyny bądź nastąpiła w wyniku wypadku czy przestępstwa lekarz może odmówić wystawienia karty zgonu i zlecić przewiezienie ciała do zakładu medycyny sądowej. W takim przypadku zgodę na odebranie zwłok otrzymamy tylko i wyłącznie od prokuratora, który toczyć będzie postępowanie ustalające przyczynę śmierci, co znacząco może wydłużyć czas organizacji pogrzebu. W takim przypadku lekarz sądowy wystawi kartę zgonu.
    Karta Zgonu wystawiana jest tylko w jednym egzemplarzu. Warto we własnym zakresie zrobić kilka jej kserokopii. Mogą się przydać w banku, instytucjach ubezpieczeniowych bądź przy sprawie spadkowej.
  2. ZGŁOSZENIE ZGONU
    W ciągu trzech dni trzeba zgłosić śmierć Bliskiego w Urzędzie Stanu Cywilnego, na terenie którego nastąpił zgon (UWAGA – należy udać się do USC w tejże gminie, gdzie nastąpił zgon). Do zgłoszenia wymagana jest Karta Zgonu oraz dowód osobisty osoby zmarłej (w przypadku jego braku oświadczenie zawierające dane zmarłego), odpis aktu urodzenia (w przypadku dzieci). W Ostrowie Wielkopolskim Urząd Stanu Cywilnego mieści się na parterze Urzędu Miejskiego pokój 32 lub 31 przy alei Powstańców Wielkopolskich 18 (tel. 62 58 22 431 lub 58 22 432, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00-16.00). Urząd sporządza:
    • Akt zgonu,
    • Część II przeznaczoną dla administracji cmentarza (którą w kolejnym etapie należy przekazać administracji cmentarza),
    • Część III dla celów statystycznych (USC pozostawia dla siebie).
  3. CMENTARZ
    W przypadku, gdy istnieje grób rodzinny należy udać się do Zawiadowcy cmentarza/grobowego w celu poinformowania o planowanym pochówku. Podobnie jest w przypadku wyboru nowego miejsca na cmentarzu. W Ostrowie Wielkopolskim istnieją cmentarze:
    • Cmentarz Komunalny tzw. Stary Cmentarz przy ulicy Wrocławskiej zarządzany przez CRK Zieleń przy ul. Paderewskiego 2-6 (wyszukiwarka cmentarna: https://ostrow.grobonet.com/)
    • Cmentarz Parafialny przy ul. Limanowskiego zarządzany przez Parafię św. Stanisława B.M. przy ul. kard. M. Ledóchowskiego 2 (wyszukiwarka cmentarna: https://cmentarnik.net/konkatedra-ostrowwlkp),
    • Cmentarz Parafialny przy ul. Bema zarządzany przez Parafię św. Antoniego Padewskiego przy ul. Raszkowskiej 39,
    • Cmentarz Parafialny przy ul. Staroprzygodzkiej zarządzany przez Parafię Matki Bożej Częstochowskiej przy ul. Staroprzygodzkiej 99 (wyszukiwarka cmentarna: https://cmentarz.mbczostrow.pl/).
  4. ZGŁOSZENIE W PARAFII
    Z Aktem zgonu należy udać się do parafii, na terenie której mieszkał zmarły. Zgodnie z przepisami pogrzeb powinien odbyć się w parafii zamieszkania zmarłego. Ustalenie daty i godziny pogrzebu należy ustalić w porozumieniu z Parafią i Zarządem Cmentarza, na którym Bliski ma spocząć.
  5. ZGŁOSZENIE POGRZEBU ZARZĄDOWI CMENTARZA
    W Zarządzie Cmentarza należy przedstawić Akt zgonu oraz przekazać oryginał dokumentu Część II przeznaczoną dla administracji cmentarza. W przypadku Cmentarza Parafialnego przy ul. Limanowskiego Zawiadowca cmentarza wystawi dokument, który również należy przekazać Zarządowi. Zarząd po zarejestrowaniu zatwierdza termin i godzinę pogrzebu.
  6. WYBÓR ZAKŁADU POGRZEBOWEGO
    Po ustaleniu terminu i godziny pogrzebu należy o nich poinformować wybrany zakład pogrzebowy oraz załatwić formalności z wyborem trumny/urny i innych usług oferowanych przez Zakład Pogrzebowy.
  7. ZASIŁEK POGRZEBOWY
    Osoby, które pokryły koszty pogrzebu, mogą ubiegać się w ZUS/KRUS o zasiłek pogrzebowy. Do członków rodziny, po których przysługuje zasiłek pogrzebowy, zalicza się małżonka (wdowę i wdowca), rodziców, ojczyma, macochę oraz osoby przysposabiające, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione oraz inne dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem przez nie pełnoletniości, a także wnuki i rodzeństwo. Od 1 marca 2015 roku do tego kręgu zostały włączone również dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej, dziadkowie oraz osoby, nad którymi została ustanowiona opieka prawna. Wysokość zasiłku pogrzebowego wynosi 4 tys zł (stan na dzień 01.03.2024).